صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 16

موضوع: آشنایی با سیلندر های ذخیره گاز - قسمت اول

  1. #1
    عضو افتخاری
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    نوشته ها
    34
    Thanks
    269
    Thanked 167 Times in 36 Posts

    پیش فرض آشنایی با سیلندر های ذخیره گاز - قسمت اول

    مخازن ذخيره گاز تحت فشار بالا، كه در حال حاضر كاربرد دارند، نسبت به آنچه كه ده سال پيش مورد استفاده واقع مي شد، به طرز قابل توجهي تكامل يافته اند. در مخازن فعلي، نسبت وزن بر واحد حجم گاز ذخيره شده در مقايسه با مخازن اوليه، به بيش از نصف كاهش يافته و مخازن در اندازه ها و شكل هاي متفاوت توليد شده اند. مخازن سبك وزن ساخته شده از آستر فلزي پيچيده شده با الياف شيشه اي كه براي كاربردهاي فضايي توسعه يافته بودند ، در سال 1977 ميلادي به بازارهاي صنعتي وارد شدند. در سال 1982 ميلادي مخازني كه با آستر آلومينيومي با پيچش محيطي الياف شيشه ساخته شده بودند مورد استفاده قرار گرفتند. سازندگان مخازن فولادي اين روند را تا طرح هاي سبك وزن تر با توليد كردن آسترهاي فولادي پيچيده شده با الياف شيشه اي كه در سال 1985 ميلادي آغاز شده بود، دنبال كردند. براي اين كه وزن مخزن را كاهش دهند، سازندگان بسياري، طرح هاي كامپوزيتي كاملاً پيچيده اي را توسعه دادند و آسترهاي فلزي يا پلاستيكي را براي مخزن محتوي گاز به كار بردند. به دنبال توسعة استانداردهاي مخازن گاز در آمريكاي شمالي، طرح هايي با آسترهاي نسبتاً نازك آلومينيوم يا آسترهاي پلاستيكي تقويت شدة كاملاً پيچيده شده با پوشش الياف شيشه و الياف كربن بعد از سال 1992 ميلادي به بازار معرفي شدند. شكل زیر نمونه هايي از اين مخازن را نشان مي دهد.





    این مخازن به دليل ملاحظاتي همچون سهولت ساخت و استحكام، اغلب به شكل كروي يا استوانه اي ساخته مي شوند. ساخت آستر فلزي مخازن به شكل مستطيلي (جعبه اي)،عايق كاري آن را مشكل مي كند و همچنين از استحكام كمتري به علت جوشكاري در درزهابرخوردار مي باشد. در عوض مخازن استوانه اي براحتي قابل ساخت مي باشند. در دو سر اين مخازن، دو نيمكره عدسي شكل به روش هاي خاص شكل دهي( Hot spinning ) ايجاد مي گردند. بنابراين مخازن گاز بدون درز و جوش هستند. بخش عمده اي از هزينه ساخت مخازن استوانه اي را هزينه همين قسمت هاي نيمكره اي تشكيل مي دهد.


    كمترين دفعات پرشدن يك مخزن در طول عمر خود 15000 مرتبه و حداكثر عمر يك مخزن معمولاً 20 سال است.قابليت هاي تعمير، سرويس دهي و بازرسي متناوب مخازن تحت فشار گاز از ديگر موارد مهمي هستند كه در طراحي و ساخت اين مخازن بايد توسط سازندگان آن ها درنظر گرفته شوند.

    انواع مخازن

    مخازن به چهار دستة كلي تقسيم مي شوند. در ادامه به توضيح انواع مختلف مخازن پرداخته مي شود.
    مخازن نوع ۱ یا تمام فلزی :
    نمونه هايي از این مخازن در شکل زیر نشان داده شده است اين مخازن بدون درز و از جنس فولاد يا آلومينيوم مي باشند. گر چه نوع آلياژ مورد استفاده و همچنين تنش هاي طراحي اين گونه مخازن در استاندارد مشخص نگرديده است وليكن اين گونه مخازن فولادي يا آلومينيومي بايد آزمون هاي كارايي را بگذرانند. آزمون ها به دليل اطمينان از چقرمگي و مقاومت در برابر تنش، خوردگي و ترك در جنس به كار رفته، صورت مي گيرند. همچنين آزمون هاي سختي ، خستگی ( fatigue ) و فشار هيدرواستاتيك جهت اطمينان از استحكام مخزن نيز انجام مي گيرند.



    مخازن نوع ۲ :

    اين نوع مخازن داراي يك لايه آستري از جنس فولاد يا آلومينيوم بدون درز است و قسمت استوانه اي اين آستري، توسط الياف شيشه، آراميد، كربن يا مخلوطي از آن ها كه آغشته به رزين است به صورت محيطي پيچيده شده است. ساختار كامپوزيتي اين مخازن، اين امكان را به وجود مي آورد كه بتوان از ضخامت قسمت فلزي كاست و درنتيجه مخزن سبك تري به دست آورد. اين مخازن در جهت شعاعي (به جز دو قسمت ابتدايي و انتهايي) تقويت شده اند.
    مبناي طراحي اين نوع مخازن بر توانايي آستر فولادي يا آلومينيومي در تحمل فشار بالا مي باشد. در مورد اين نوع مخازن اين نكته شايان توجه است كه فشار اضافي و دماي بالاتر باعث از بين رفتن كيفيت پوشش كامپوزيت نخواهد شد. اين نوع مخازن از الياف پيچي پيوسته ساخته مي شوند كه براي ساخت آن ها از آسترهاي فولادي يا آلومينيومي استفاده مي گردد و به آن ها مخازن پيچش محيطي گفته مي شود. اين مخازن از سال 1980 ميلادي ساخته مي شوند و مبناي طراحي آنها توانايي آسترهاي فولادي در تحمل بيشينة فشار پرشدن مخزن مي باشد. اين امر به طراحان اجازه استفاده از آسترهايي با تحمل تنش بيشتر از حد معمول را مي دهد.



    مخازن نوع ۳ :

    اين مخازن داراي يك لايه آستري از جنس فولاد يا آلومينيوم بدون درز بوده و تمام اين لاية داخلي توسط الياف شيشه، آراميد، كربن يا مخلوطي از آن ها كه آغشته به رزين است در راستاي محيطي و محوري پيچيده شده و اين ساختار كامپوزيتي كه به مخزن داده مي شود، اين امكان را به وجود مي آورد كه بتوان از ضخامت قسمت فلزي كاست و درنتيجه مخزن سبك تري را نسبت به مخازن نوع اول و دوم به دست آورد. اين مخازن با الياف كامپوزيت در جهت محيطي و محوري تقويت شده اند. اين گونه مخازن از اواسط دهه 70 ميلادي براي ذخيره گاز اكسيژن در مصارف پزشكي استفاده مي شوند. تقويت اين مخازن با الياف كامپوزيت در دو جهت، قابليت تحمل فشار را نسبت به مخازن نوع دوم، افزايش مي دهد.



    مخازن نوع ۴ :

    اين نوع مخازن داراي يك آستري از جنس پليمر بدون درز هستند و تمام اين لاية داخلي توسط الياف شيشه، آراميد، كربن يا مخلوطي از آن ها كه آغشته به رزين است پيچيده شده و اين ساختار تمام كامپوزيت از سبك ترين انواع مخازن مي باشد.
    اين مخازن با الياف كامپوزيت در جهات شعاعي و محوري تقويت شده اند. اين گونه مخازن قابليت توليد در ابعاد بزرگتر و با قطر بيشتر را دارند. مخازن نوع 4 داراي كمترين وزن مي باشند. اشكال عمده اين مخازن ايجاد نشتي به مرور زمان درمحل اتصال نافي فلزی و آستر پليمري مي باشد. از جمله مزاياي اين نوع مخازن احتمال كم تركيدگي مخزن در حوادث مي باشد.



    مقایسه انواع مخازن :

    انواع مختلف مخازن در شكل زیر به صورت مقايسه اي نشان داده شده اند. در اين شكل نسبت وزن به حجم مخازن جهت مقايسه ارائه شده است. از ديگر مشخصه هاي مخازن، راندمان حجمي مخزن مي باشد كه از تقسيم حجم داخلي مفيد مخزن بر حجم كل مخزن به دست مي آيد. به طور معمول مخازني كه از مواد با مقاومت كششي بالا ساخته مي شوند، راندمان حجمي بيشتري دارند، چراكه اين مواد با ضخامت كمتر مي توانند فشار بالاتري را تحمل نمايند. به طور مثال يك مخزن نوع اول داراي راندمان حجمي 90% بوده و يك مخزن نوع سوم با الياف شيشه، داراي راندمان حجمي 74 % مي باشد. در جدول زیر نمونه هايي از طرح هاي مختلف مخازن، از نظر راندمان حجمي با يكديگر مقايسه شده اند.


  2. سپاس

    ali66 (03-20-2012),ENGINEER (07-12-2012),farshid38 (02-19-2012),HideTarget (11-25-2011),Masoud-gh (11-25-2011),Mehrshad (11-25-2011),Saeed (11-25-2011),SNIPER (11-25-2011)

  3. #2
    عضو افتخاری
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    نوشته ها
    34
    Thanks
    269
    Thanked 167 Times in 36 Posts

    پیش فرض

    قسمت ۲ بزودی

  4. سپاس

    Mehrshad (11-25-2011)

  5. #3
    Administrator Masoud-gh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,335
    Thanks
    3,768
    Thanked 8,666 Times in 1,439 Posts

    پیش فرض

    ممنون نادر جان.
    امیدوارم در قسمت دوم علاوه بر تکمیل بخش اول در مورد روشهای نگهداری و همچنین آزمایش کپسولها و .... نیز توضیحاتی عنوان کنید.
    همچنین در مورد معایب و مزایای انواع کپسولها نسبت به یکدیگر و همچنین استاندارهای موجود در بازار برای خرید کسانی که نیاز به چنین کپسولهایی دارند توضیحاتی بفرمایید.

    دوستان جناب مهندس نادر نوایی کارشناس و بازرس شرکت Tuv Nord آلمان میباشند و شاید افرادی نظیر ایشون کمتر از انگشتان یک دست در ایران وجود داشته باشند.
    اگر سوال خاصی در این مورد دارید بفرمایید تا در قسمت دوم این بخش جناب نوایی به توضیحاتی در مورد آنها بپردازند.
    مسعود قدیری

    www.doorbin-digital.com/forums

  6. سپاس

    ali66 (03-20-2012),HideTarget (11-25-2011),Mehrshad (11-25-2011)

  7. #4
    مدیر انجمن HAMEDOF آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    394
    Thanks
    3,766
    Thanked 2,057 Times in 467 Posts

    پیش فرض

    با تشکر از زحمتتون. ممنون می شم اگه یک مقایسه ای بین نمونه های موجود در ایران مثل اسپاسیانی یا نمونه های آلمانی و یا چینی داشته باشید و توصیه خودتون رو در موردبهترین اونها با امکان شارژ300 بار و تست شده در 450 بار بفرمایین.
    Sumatra2500/ Evanix blizzard/ HW 100

  8. سپاس

    ali66 (03-20-2012),Masoud-gh (11-29-2011),Mehrshad (11-29-2011),Saeed (11-30-2011)

  9. #5
    Administrator Masoud-gh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,335
    Thanks
    3,768
    Thanked 8,666 Times in 1,439 Posts

    پیش فرض

    ممنون حامد جان از سوالت.من هم قبلا مثل شما این سوال رو از نادر رسیده بودم و البته به به صورت شفاهی.اون چیزی که متوجه شدم رو در اینجا توضیح میدم ٫اگر هم نیازی بود جناب نوایی خودشون توضیحات بیشتری ارائه میدند.
    من هم کپسولهای چینی که در داخل بازار هستند رو از نزدیک دیدم.هم کربنی و هم هم استیل.
    به طور کلی کپسولهای کامپوزیت مقاومت بالاتری نسبت به استیل داره.این موضوع در مورد سیلندهای چینی هم صدق میکنه.با این تفاوت که کپسولها باید سازنده معتبری داشته باشند.در غیر این صورت قابل اعتماد نیستند.
    کپسولها باید دارای شماره لایسنس بین المللی باشند.من کپسولهای کامپوزیت چینی که داخل بازار دیده ام همگی لایسنس داشتند و فروشگاههای معتبری اون رو میفروختند که کاملا از خطرات آن آگاهی داشتند.
    این کپسولها ۳۰۰ بار فشار کاری بودند و ۴۵۰ با تست که همان چیزی است که مورد نیاز ما بود.

    کپسولهای ایتالیایی ٫اسپانیایی و آلمانی که جای بحثی نداره.
    مسعود قدیری

    www.doorbin-digital.com/forums

  10. سپاس

    ali66 (03-20-2012),HAMEDOF (11-29-2011),Mehrshad (11-29-2011)

  11. #6
    مدیر ارشد Saeed آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,126
    Thanks
    2,871
    Thanked 6,125 Times in 1,257 Posts

    پیش فرض

    نادر جان این تاپیک بدجوری داره خاک میخوره لطفا قسمت دوم رو هم محیا کن تا کامل بشه
    در عین حال سوالی داشتم که خیلی از دوستان با اون در گیر هستن و میخواستم بدونم از سیلندر ها یا مخازن گاز cng یا lpg برای شارژ هوا میشه استفاده کرد ؟ و تست فشار و فشار کاری اونها چقدره ؟

    موفق و سر بلند باشید
    GAMO VIPER MAX 0.22
    HATSAN BT 65 RB 0.22
    LEOPULD 3 * 9 - 40

  12. سپاس

    ali66 (03-20-2012),HAMEDOF (02-19-2012),Masoud-gh (02-19-2012),nader (02-19-2012)

  13. #7
    مدیر انجمن HAMEDOF آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    394
    Thanks
    3,766
    Thanked 2,057 Times in 467 Posts

    پیش فرض

    این لینک رو ببینید دوستان:
    ماشین سازی عابدی

    انواع کپسولهای سی ان جی و اکسیژن و سایر کپسولهای فشار بالا رو تولید می کنه. ویدئوهای مراحل ساخت رو گذاشته. حالا فکر کنین اگه جواب بده با یه کپسول 20 لیتری!! چقدر کار ساده می شه.
    حتا خود جناب آقالو هم می تونن یک کپسول 60 لیتری یا بیشتر رو شارژ کنند و وقتی کسی مراجعه کرد در چند ثانیه کپسولش رو با اون شارژ کنند!!

    پ.ن. : البته اینها ظاهرن، نمونه 300 بار رو هم می تونن تولید کنند.

  14. سپاس

    ali66 (03-20-2012),nader (02-19-2012),sturmgewehr44 (02-19-2012)

  15. #8
    عضو افتخاری
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    نوشته ها
    34
    Thanks
    269
    Thanked 167 Times in 36 Posts

    پیش فرض

    این لینک رو ببینید دوستان:
    ماشین سازی عابدی

    انواع کپسولهای سی ان جی و اکسیژن و سایر کپسولهای فشار بالا رو تولید می کنه. ویدئوهای مراحل ساخت رو گذاشته. حالا فکر کنین اگه جواب بده با یه کپسول 20 لیتری!! چقدر کار ساده می شه.
    حتا خود جناب آقالو هم می تونن یک کپسول 60 لیتری یا بیشتر رو شارژ کنند و وقتی کسی مراجعه کرد در چند ثانیه کپسولش رو با اون شارژ کنند!!

    پ.ن. : البته اینها ظاهرن، نمونه 300 بار رو هم می تونن تولید کنند.
    سلام

    کل کارهای بررسی محصول و تایید این کارخانه رو خودم انجام دادم.
    اگر دوستان سوالی دارند در خدمتم. قسمت دوم رو هم بزودی اماده میکنم.

    http://abedigroup.com/?l=fa&p=news&i...%B2%D9%86-CNG-

    http://abedigroup.com/?l=fa&p=pages&id=64&TUV-NORD

  16. سپاس

    ali66 (03-20-2012),HAMEDOF (02-19-2012)

  17. #9
    مدیر ارشد Saeed آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,126
    Thanks
    2,871
    Thanked 6,125 Times in 1,257 Posts

    پیش فرض

    نادر جان این رو بی جواب گذاشتی ؟
    در عین حال سوالی داشتم که خیلی از دوستان با اون در گیر هستن و میخواستم بدونم از سیلندر ها یا مخازن گاز cng یا lpg برای شارژ هوا میشه استفاده کرد ؟ و تست فشار و فشار کاری اونها چقدره ؟
    GAMO VIPER MAX 0.22
    HATSAN BT 65 RB 0.22
    LEOPULD 3 * 9 - 40

  18. سپاس

    ali66 (03-20-2012),Masoud-gh (02-19-2012),nader (02-19-2012)

  19. #10
    مدیر انجمن HAMEDOF آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    394
    Thanks
    3,766
    Thanked 2,057 Times in 467 Posts

    پیش فرض

    مهندس عزیز ما که سوالمون رو عرض کردیم : )
    Sumatra2500/ Evanix blizzard/ HW 100

  20. سپاس

    ali66 (03-20-2012),nader (02-19-2012)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •